Weiss Manfred Csepel 100

Top


Yamaha DT80LC II

Top


Malaguti FireFox F15

Top


KTM 640LC4

Top


Nah, egy idevágó cikk, szerintem hasznos.

10 dolog a guminyomásról
Hogyan növelhető a tapadás egy pumpa és egy nyomásmérő segítségével.
A jó teljesítményhez saras pályán alapvető, hogy jó minőségű gumik legyenek a motoron, viszont rossz guminyomással tönkreteheted a legjobb új bütykök hatását is. A következő néhány pont a megfelelő guminyomás beállításáról szól.

1: milyen nyomással kezdjünk?
Általában a nyomás kb. 0,8 – 0,85 bar elöl és hátul is. Az extrém eseteken kívül, elég kb. 0,1 - 0,15 bar nyomással több illetve kevesebb nyomást állítani. Tehát a normál nyomás kb. 0,7 – és 1 bar közé essen.

2: számít ilyen kevés változtatás (0,07 bar kb. 1 psi)?
Az 1 psi (0,07 bar) nyomáskülönbség nagyjából 10 %-os változtatásnak felel meg. Ez viszont exponenciálisan jelentkezik a tömlő merevségében, a mintázat lenyomatában illetve a tapadás összhatásában. A guminyomás állítás annyira kényes dolog, hogy a gyártók 1 psi léptékkel szabályozzák. Először csak 1 psi-vel növeljük, vagy csökkentsük a nyomást! Ha szükséges, a finomállítást innen már 1 vagy 1 psi-vel folytassuk!

3: motorozás közben melegszik a gumi?
Amikor a kerék forog, a súrlódás miatt felforrósodik a gumi. De nem ez a melegedés egyetlen okozója. Az oldalfal rugózása és a tömlő deformálódása miatt is tovább nő a gumi hőmérséklete. A hátsó gumi mindig jobban melegszik, mint az első. Meleg napokon jobban melegszik, mint hidegben, és a talaj is befolyásolja a melegedést, mivel kemény, köves talajon jobban melegszik, mint puha, agyagos talajon. Az első három kör alatt a nyomás kb. 6 psi (kb. 0,4 bar) nyomással nő, míg az első gumi nyomása ennek a felével. A legegyszerűbb megoldás erre a problémára, hogyha az optimálisnál alacsonyabb nyomással állunk a startvonalra. Kezdjünk 10 psi-vel (0,69 bar) a hátsó kerékben, így a gumi nyomása a maximumát (14 psi vagy 0,96 bar) az első három kör után el fogja érni!

4: az első gumi hajlamosabb a defektre?
Igen. Az első gumi térfogata kisebb, a benne lévő levegő mennyisége is kisebb, mint a hátsóban. Azonos első és hátsó nyomás mellett, az első sokkal kevesebbet fog fel egy ütésből, és ez könnyen durrdefektet okozhat.

5: honnan tudjuk, hogy túl magas a guminyomás?
A tapadás hiánya, illetve a túl sok kipörgés egyértelmű jelei a magas nyomásnak. Ha túl magas a nyomás, nincs "tiszta felni".

6: mi az a "tiszta felni"?
A tiszta felni egy kifejezés. Arra utal, hogy a gumi oldalfala rá tud fordulni menet közben a felni peremére. A megfelelő nyomású gumi rugózni fog a gumi oldalfala körül is és a felni peremének a legfelső részét tisztára dörzsöli. Ha nincs a felni peremén egy csillogó, polírozott rész, akkor a gumiban túl magas a nyomás.

7: honnan tudjuk, hogy alacsony a nyomás?
A motor szenved a hepehupákon. Hasonlóan a magas nyomáshoz, az első gumi nem tapad jól a fordulókban, de ebben az esetben a csúszás helyett a gumi puhasága miatt a gumi lefordul a felniről. Ha a tiszta rész felülete a felni peremének szélétől nagyobb, mint 4 mm, akkor túl alacsony a nyomás.

8: mekkora nyomás ideális sárban?
Ha a sár miatt lassul a pályán a sebesség, akkor 10 psi-re (0,69 bar), vagy az alá kell csökkenteni a hátsó nyomást! Ha a sár nem túl mély, és még elég magas a sebesség, akkor a megszokott, normál nyomáshoz ragaszkodjunk! Ha nagyon ragadós a sár, és küzdeni kell, hogy az eleje a földön maradjon, növelni kell a hátsó nyomást, hogy a hátsó kerék könnyebben kitörjön, elforogjon!

9: mi a helyzet sziklás talajon?
Sziklás talajon növeljük a nyomást!

10: mi a helyzet a négyüteműekkel?
Mivel a négyüteműeknek más a súlyelosztásuk, ezért azok inkább áttörnek az akadályokon, mint átsiklanak rajtuk. Emiatt az első gumi nyomása magasabb kell, hogy legyen. A kétüteműnél használt normál 12 psi nyomás helyett a négyüteműnél használjunk inkább 14 psi nyomást! A hátsó kerék nyomása viszont maradhat 12 psi, de talán érdemes megvenni valamelyik új, kemény oldalfalú négyütemű gumit.


Írta: mic71
(KTM Klub fórum)

Top


Szuzuki RM

Top


Yamaha YZ

Top


Yamaha SPY

Top


Kawasaki KL250

Top